Renault FT-17 i FT-17 CWSRenault FT-17Czołg Luisa Renaulta, skonstruowany w roku 1916 i wprowadzony do służby jako Char Léger Renault FT Modèle 1917, był konstrukcją w swoim czasie rewelacyjną. Zasadnicze rozwiązania tego czołgu (między innymi uzbrojenie w wieży) są powtarzane do dziś. Czołgi FT-17 były budowane w wielu zakładach - prócz fabryki macierzystej Renault w Bilancourt pod Paryżem - także w zakładach Berliet, Schneider, Delaunay-Belleville i w fabrykach amerykańskich. Po pierwszej wojnie światowej produkcję tych czołgów i wozów na nich wzorowanych uruchomiono w wielu krajach.
Wyprodukowano łącznie 3800 egzemplarzy. W tym czasie był to najlepszy i najliczniejszy czołg na świecie. W okresie międzywojennym większość z nich została przez Francję wyeksportowana.
Czołg był powolny, przeznaczony do walki w szykach piechoty, ale o zadowalających właściwościach terenowych.
Miał nacisk jednostkowy 49 kPa, a zdolny był pokonywać wzniesienia 45°, rowy o szerokości 1,80 cm, brody 70 cm i ściany 50 cm.
Czołg miał pancerz o grubości od 6 mm do 16 mm, zawieszenie było częściowo resorowane, a napęd stanowił silnik o mocy 35 KM. Załogę stanowiło dwóch żołnierzy. Czołg mógł uzyskać szybkość do 8km/h.
W 1919 roku uzbrojono w 120 czołgów FT-17 1 pułk czołgów w Armii Polskiej gen. Hallera we Francji. W tym samym roku przybyły one do Polski, sprawiając, że stała się ona czwartą potęgą pancerną świata.
FT-17 były uzbrojone w armatę Puteaux SA-18 kal. 37 mm (75 egzemplarzy) lub karabin maszynowy Hotchkiss wz.14 kal. 8 mm (45 egzemplarzy). Wzięły one udział w wojnie polsko-sowieckiej (m.in. w bitwie pod Dyneburgiem, w obronie Lidy i Grodna oraz w Bitwie Warszawskiej). Stracono wtedy 20 czołgów (8 bezpowrotnie). W latach 20-tych zakupiono kilkadziesiąt egzemplarzy różnych odmian i modyfikacji FT-17: Renault TSF (bez uzbrojenia ale z radiostacją), M26/27 oraz NC-27. Równolegle podejmowano próby modernizacji już posiadanych czołgów. Od 1926 roku w przeważającej części czołgów zastosowano własnej konstrukcji gąsienice drobnoogniwowe zwiększające szybkość oraz obniżające hałas i zużycie paliwa.
W 1933 roku skonstruowano platformę kolejową do przewozu FT-17 w ramach pociągów pancernych. Została ona nazwana "drezyną pancerną R".
W latach 30-tych Polska posiadała 174 egzemplarze wszystkich typów FT-17. W latach 1936-37 część czołgów została sprzedana za pośrednictwem Urugwaju do Hiszpanii, a część do Chin - choć możliwe, że i te czołgi trafiły do Hiszpanii. Uzyskane fundusze przeznaczono na budowę dodatkowych 7-TP.
Wieża dwubroniowa wz.29
Wieżę projektowano w Biurze Konstrukcyjnym Broni Pancernej WIBI jako zastępstwo dla starych wież czołgowych Berliet/Girod w celu zwiększenia siły ognia posiadanych maszyn.. Projekt utworzono w 1929r.,a pierwszy prototyp zmontowano w 1930 r. Po testach praktycznych w 1931 projekt został zakończony i porzucony. Wnętrze wieży okazało się zbyt ciasne i niemożliwe było jednoczesne prowadzenie ognia z obu broni.
Wieża miała formę graniastosłupa (ośmiokątna), uzbrojenie stanowiły: działo Puteaux SA-18 i km Hotchkiss wz.30 umieszczone w przeciwległych ścianach wieży.
Użycie bojowe w 1939 r.:
We wrześniu 1939 roku Wojsko Polskie dysponowało 120 egzemplarzami FT-17, z czego 32 służyły jako drezyny pancerne. Pomimo niskiej wartości bojowej utworzono 3 kompanie po 15 czołgów w ramach 2 batalionu pancernego w Żurawicy. Wysłano je transportem kolejowym do Brześcia nad Bugiem. Na skutek uszkodzenia torów jedna kompania musiała wycofywać się samodzielnie i ostatecznie czołgi zostały zdobyte przez Niemców 16 września. 2 pozostałe kompanie zostały użyte do obrony Brześcia przed niemiecką 10 dywizją pancerną w dniach od 14 do 16 września. Wszystkie czołgi zostały zniszczone lub porzucone.
Drezyny pancerne brały czynny udział w działaniach pociągów pancernych spełniając funkcje rozpoznawcze, łącznikowe lub wsparcia piechoty. Niektóre źródła podają użycie FT-17 w obronie Przemyśla oraz w odwodzie Naczelnego Wodza.
Dane:
Producent: Renault
Typ pojazdu: czołg lekki
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 2
Dane techniczne:
Silnik: silnik benzynowy, 4-cylindrowy Renault 18CV o mocy 35 KM przy 1500 obr./min.
Transmisja: mechaniczna
Poj. zb. paliwa: b.d.
Pancerz: nitowany z walcowanych płyt pancernych
Kadłub: 22 mm (przód), 6 mm (bok, tył)
Wieża: 22 mm (przód), 6 mm (bok, tył)
Długość: 4,1 m
Szerokość: 1,74 m
Wysokość: 2,37 m
Prześwit: 0,43 m
Masa: 6.500 kg (wersja km), 6.890 (wersja z działkiem)
Moc jedn.: b.d.
Nacisk jedn. na grunt.: 0,5 kg/m2
Osiągi:
Prędkość: 7,7 km/h (droga), 6 km/h (teren)
Zasięg: 35 km
Pokonywanie przeszkód:
Brody (głęb.): 0,7 m
Rowy (szer.): 1,35 m
Ściany (wys.): 0,6 m
Kąt podjazdu: 45°
Historia:
Prototypy: 1916
Produkcja: 1917-1919
Egzemplarze: ok. 4000 (Polska 174)
Konfiguracja
Wieża:
Berliet/Girod
wieża dwubroniowa wz.29
Uzbrojenie:
Hotchkiss wz.14 kal.8 mm
Puteaux wz.18 (SA-18) L/21 kal.37 mm
Hotchkiss wz.25 kal.7,92 mm
Silnik:
Renault 18CV, 35 KM
Radiostacja:
Flagi sygnałowe
RKBc
Zawieszenie:
Renault FT-17
Renault FT-17 wz.25 kpt. S. Kardaszewicza
Galeria
Informacje zdobyte dzięki:Rozkoszniaczek
Źródło:Renault FT-17 CWSW 1926 w zakładach Centralnych Warsztatów Samochodowych (CWS) zbudowano 27 czołgów FT-17. Przy produkcji czołgów użyto części oryginalnych, natomiast kadłuby były złożone z płyt stalowych nieutwardzanych, głównym przeznaczeniem tych czołgów było szkolenia załóg.
Renault FT-17 CWS nie był odrębną konstrukcją, lecz wersją FT-17, produkowaną w Centralnej Wytwórni Samochodów, w której dokonano szeregu modyfikacji i usprawnień.
Dane:
Producent: Centralne Warsztaty Samochodowe (CWS)
Typ pojazdu: czołg lekki
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 2
Dane techniczne:
Silnik: silnik benzynowy, 4-cylindrowy Renault 18CV o mocy 35 KM przy 1500 obr./min.
Transmisja: mechaniczna
Poj. zb. paliwa: b.d.
Pancerz: nitowany z płyt żelaznych
Kadłub: 22 mm (przód), 6 mm (bok, tył)
Wieża: 22 mm (przód), 6 mm (bok, tył)
Długość: 4,1 m
Szerokość: 1,74 m
Wysokość: 2,37 m
Prześwit: 0,43 m
Masa: 6.500 kg (wersja km), 6.890 (wersja z działkiem)
Moc jedn.: b.d.
Nacisk jedn. na grunt.: 0,5 kg/m2
Osiągi:
Prędkość: 7,7 km/h (droga), 6 km/h (teren)
Zasięg: 35 km
Pokonywanie przeszkód:
Brody (głęb.): 0,7 m
Rowy (szer.): 1,35 m
Ściany (wys.): 0,6 m
Kąt podjazdu: 45°
Historia:
Prototypy: 1916
Produkcja: 1926
Egzemplarze: 27
Konfiguracja
Wieża:
Renault FT-17
Berliet/Girod
Uzbrojenie:
Hotchkiss wz.14, kal.8 mm
Hotchkiss wz.25, kal. 7,92 mm
Puteaux SA-18 L/21, kal. 37 mm
Silnik:
Renault 18CV, 35 KM
Radiostacja:
Flagi sygnałowe
RKBc
Zawieszenie:
Renault FT-17 wz.25 kpt. S. Kardaszewicza
Galeria
Informacje zdobyte dzięki:Rozkoszniaczek
Źródło: Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Nie Lut 18 2024, 22:51, w całości zmieniany 2 razy