Inne radzieckie pojazdy pancerne w LWP do 1968 r. cz.IT-60T-60 – radziecki lekki czołg rozpoznawczy z okresu II wojny światowej.
Na początku 1941 zespół konstruktorów radzieckich pod kierownictwem inż. N. Astrowa opracował nowy lekki czołg rozpoznawczy dla Armii Radzieckiej. W połowie 1941 roku rozpoczęto jego seryjną produkcję w zakładach w Moskwie. Pierwszy seryjny egzemplarz wyjechał z hal produkcyjnych w dniu 15 września 1941 roku.
Czołg T-60 był produkowany w latach 1941 – 1943 w kilku zakładach na terenie ZSRR, ogółem wyprodukowano ok. 6300 czołgów wszystkich wersji. Na bazie tego czołgu budowano również inne pojazdy pancerne.
Czołgi T-60 , po uruchomieniu produkcji seryjnej, zostały wprowadzone do jednostek pancernych Armii Radzieckiej. Początkowo tworzono z nich samodzielne bataliony czołgów oraz bataliony niektórych brygad pancernych. Ich głównym zadaniem było prowadzenie działań rozpoznawczych. Z czasem zaczęto z nich tworzyć nawet tzw. lekkie brygady pancerne. Z uwagi na braki w uzbrojeniu pancernym, szczególnie w pierwszym okresie walk, używano ich również do wsparcia piechoty. Ponosiły przy tym ogromne straty z uwagi na słabe opancerzenie i uzbrojenie. Po wprowadzeniu do wyposażenia nowszych czołgów zostały one wycofane z użycia w jednostkach bojowych i przekazane do jednostek szkolnych.
Na tego typu czołgach szkolili się też polscy czołgiści w radzieckich szkołach wojskowych. Czołgi T-60 były również na wyposażeniu Centrum Wyszkolenia Armii w Riazaniu. Po przeniesieniu centrum do Polski, do Rembertowa, przybyły tam również 3 czołgi T-60. Zostały one przekazane Oficerskiej Szkole Broni Pancernej, gdzie były używane do końca 1945 r.
Dane:
Producent:
Fabryka Nr. 37 w Moskwie,
Fabryka Nr. 176 w Niżnym Nowogrodzie
Kołomańska Fabryka Parowozów w Kołomnie
Fabryka Nr. 264 w Stalingradzie
Charkowska Fabryka Traktorów w Charkowie
Typ pojazdu: czołg lekki
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 2
Dane techniczne:
Silnik: 1 silnik gaźnikowy GAZ 202 o mocy 70 KM lub GAZ 203 o mocy 85 KM (ostatnia wersja)
Transmisja: mechaniczna
Poj. zb. paliwa: b.d.
Pancerz: spawany z blach walcowanych
Kadłub: 35 mm (przód), 15 (bok), 25 (tył)
Wieża: 35 mm (przód), 15 mm (bok), 25 mm (tył)
Długość: 4,1 m
Szerokość: 2,3 m
Wysokość: 1,74 m
Prześwit: 0,3 m
Masa: 6.400 kg
Moc jedn.: 13,3 KM/t
Nacisk jedn. na grunt.: b.d.
Osiągi:
Prędkość: 44 km/h
Zasięg: 450 km (po drodze), 300 km (w terenie)
Pokonywanie przeszkód:
Brody (głęb.): 0,9 m
Rowy (szer.): 1,7 m
Ściany (wys.): 0,65 m
Kąt podjazdu: 35º
Historia:
Prototypy: 1941
Produkcja: 1941-1943
Egzemplarze: 6022 (Polska 3)
Konfiguracja
Wieża
T-60 m.41
T-60 m.42
Uzbrojenie:
TNSz, kal.20 mm
Silnik:
GAZ 202, 70 KM
GAZ 203, 85 KM
Radiostacja:
b.d.
Zawieszenie:
T-60 m.41
T-60 m.42
Galeria:
Informacje zdobyte dzięki:Nagano_PL
Rozkoszniaczek
Źródło:382 Czołgi Wojska Polskiego 1940-1943 Plan Pack vol. VI
385 Czołgi Wojska Polskiego 1944-1945 Plan Pack vol. VII
T-70, T-70MT-70 – czołg lekki produkcji radzieckiej z okresu II wojny światowej.
Na uzbrojenie Armii Czerwonej wszedł w styczniu 1942. Jego konstrukcja stanowiła rozwinięcie wcześniejszego typu T-60. Był napędzany dwoma silnikami GAZ-202, miał grubszy pancerz i armatę kalibru 45 mm. We wrześniu 1942 rozpoczęto produkcję zmodyfikowanej wersji czołgu T-70M. Zmiany dotyczyły rozmieszczenia silników i układu przeniesienia napędu. Zmianie uległ też kształt wieży, zmodyfikowano zawieszenie i zastosowano nowocześniejsze gąsienice. W czasie wojny wyprodukowano 8226 czołgów T-70/T-70M.
Czołgi te w jednostkach pancernych Armii Czerwonej przejęły zadania czołgów T-60. Służyły do rozpoznania, ochrony sztabów i kolumn z zaopatrzeniem. Podobnie jak poprzednik, okazał się niezbyt odpowiedni do wykonywania zadań bojowych. Pancerz i uzbrojenie, mimo iż silniejsze, okazały się niewystarczające. Także dowódca nie był w stanie w pełni wywiązywać się ze stawianych przed nim zadań. Trudno mu było jednocześnie dowodzić czołgiem, utrzymywać łączność i strzelać z działa, a niejednokrotnie również dowodzić pododdziałem czołgów. Z tego powodu, pod koniec wojny, zadania czołgów lekkich zaczęły przejmować czołgi średnie.
Czołgi T-70 znajdowały się w uzbrojeniu Wojska Polskiego. Były na uzbrojeniu 1 Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerplatte, gdzie tworzyły czwarte kompanie 1 i 2 pułku czołgów. Były wykorzystywane w czasie bitwy pod Studziankami. T-70 zostały wycofane ze składu brygady we wrześniu 1944 r., kiedy brygada przechodziła reorganizację. Czołgi przekazano m.in. do 3 szkolnego pułku czołgów – 10 pojazdów i do Oficerskiej Szkoły Broni Pancernej – 3 czołgi. 1 pojazd trafił do 27 pułku artylerii samobieżnej. Czołgi były również na uzbrojeniu 1 batalionu rozpoznawczego 1 Armii WP. W składzie batalionu brały udział w walkach o Wał Pomorski. W latach 1943-45 LWP otrzymało 53 czołgi. Po wojnie zostało 41 pojazdów. Po zakończeniu wojny, czołgi zostały użyte bojowo w walkach z operującymi na terenie południowo-wschodniej Polski oddziałami UPA. Krótko potem wycofano je z uzbrojenia. W Polsce zachował się 1 egzemplarz, który początkowo stał jako czołg - pomnik w Baligrodzie, a obecnie jest eksponatem w Muzeum Broni Pancernej Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu
Dane:
Producent: Fabryka Samochodów w Gorkim (GAZ)
Typ pojazdu: czołg lekki
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 2
Dane techniczne:
Silnik: 2 sprzężone silniki gaźnikowe, 4-suwowe, 6-cylindrowe, rzędowe GAZ-202 lub GAZ-70-6000 o mocy 70 KM przy 3400 obr/min każdy
Transmisja: mechaniczna
Poj. zb. paliwa: 480 l
Pancerz: spawany z płyt walcowanych
Kadłub: 35 mm (przód), 15 mm (bok), 25 mm (tył)
Wieża: 35 mm (przód, bok, tył)
Długość: 4,42 m
Szerokość: 2,47 m
Wysokość: 2,08 m
Prześwit: 0,3 m
Masa: 10.000 kg
Moc jedn.: 15,2 KM/t
Nacisk jedn. na grunt.: 0,7 kg/cm2
Osiągi:
Prędkość: 45 km/h (droga), 25 km/h (teren)
Zasięg: 360 km (po drodze), 190 km (w terenie)
Pokonywanie przeszkód:
Brody (głęb.): 0,9 m
Rowy (szer.): 1,7 m
Ściany (wys.): 0,65 m
Kąt podjazdu: 34º
Historia:
Prototypy: 1941
Produkcja: 1942-1943
Egzemplarze: 8226 (Polska 53)
Konfiguracja
Wieża
T-70
T-70M
Uzbrojenie:
20Km, kal.45 mm
Silnik:
2x GAZ 202, 2x 70KM
2x GAZ-70-6000, 2x 70 KM
Radiostacja:
9R
12-RT
Zawieszenie:
T-70
T-70M
Galeria:
Informacje zdobyte dzięki:Nagano_PL
Rozkoszniaczek
Źródło:
382 Czołgi Wojska Polskiego 1940-1943 Plan Pack vol. VI
385 Czołgi Wojska Polskiego 1944-1945 Plan Pack vol. VII
"Czołgi II wojny światowej" A. Zasieczny
T-34KW-8, KW-0W roku 1937 zespół inżynierów z biura konstrukcyjnego zakładów im. Kirowa w Leningradzie, kierowany przez inżynierów Kotina i Duchowa, przystąpił do opracowania prototypów wielowieżowych czołgów ciężkich T-100 i SMK. Próby z nimi wykazały, że umieszczanie uzbrojenia w kilku wieżach nie ma sensu. Z inicjatywy inż. Kotina skonstruowano jeszcze jeden czołg ciężki, tym razem jednowieżowy. Prototyp przedstawiony został Radzie Wojennej, od której uzyskał przychylność i w grudniu 1939 roku został zatwierdzony do produkcji seryjnej pod nazwą KW (od inicjałów imienia i nazwiska bliskiego współpracownika Stalina - Klimenta Woroszyłowa).
Czołg KW produkowany był do roku 1943 w kilku wersjach: KW-1 z armatą kal. 76,2 mm, KW-2 z haubicą kal. 152 mm, KW-8 z miotaczem ognia oraz KW-85 z działem kal. 85 mm. W roku 1942 wyprodukowane zostały znacznie ulepszone modele - KW-1S, a w 1943 roku pojawiła się wersja KW-85. Łącznie podczas wojny zostało wyprodukowanych około 10000 czołgów KW różnych wersji.
Wojsko Polskie otrzymało niewielką liczbę czołgów KW-1, które później zostały zastąpione czołgami IS. W latach 1944-46 czołgi KW używane były w pułkach szkolnych do m.in. do nauki jazdy.
KW-8 - KW-1 uzbrojony w miotacz ognia ATO-41 umieszczony w wieży obok karabinu maszynowego. Główne uzbrojenie czołgu zostało zamienione na mniejsze działo M1932 o kalibrze 45 mm. Zbudowano 42 egzemplarze.
KW-0 - była to wersja KW-8 wykorzystywana przez LWP, do szkolenia.
Dane:
Producent:
Czelabińska fabryka traktorów w Czelabińsku
Leningradzkie Zakłady Kirowskie w Leningradzie
Typ pojazdu: czołg ciężki, czołg wsparcia
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 5
Dane techniczne:
Silnik: 1 silnik wysokoprężny, 12-cylindrowy W-2K o mocy 600 KM przy 2000 obr./min. (441,3 kW)
Transmisja: mechaniczna
Poj. zb. paliwa: 610 l
Pancerz: spawany z walcowanych płyt pancernych
Kadłub: 75 mm (przód, bok), 70 mm (tył)
Wieża: 90 mm (przód), 75 mm (bok, tył)
Długość: 6,8 m
Szerokość: 3,25 m
Wysokość: 2,64 m
Prześwit: 0,45 m
Masa: 42.500 kg
Moc jedn.: 10,4 KM/t
Nacisk jedn. na grunt.: 0,8 kg/cm2
Osiągi:
Prędkość: 45 km/h
Zasięg: 250 km (po drodze), 160 km (w terenie)
Pokonywanie przeszkód:
Brody (głęb.): 1,6 m
Rowy (szer.): 2,7 m
Ściany (wys.): 1,2 m
Kąt podjazdu: 40º
Historia:
Prototypy: 1941
Produkcja: 1941
Egzemplarze: 42
Konfiguracja
Wieża
KW-1 m.40
KW-1 m.41
Uzbrojenie:
19-K M.1932, kal.45 mm + miotacz ognia ATO-41
Silnik:
W-2K, 600 KM
Radiostacja:
b.d.
Zawieszenie:
KW-1 m.40
KW-1 m.41
Galeria:
Informacje zdobyte dzięki:Nagano_PL
Rozkoszniaczek
Źródło:382 Czołgi Wojska Polskiego 1940-1943 Plan Pack vol. VI
385 Czołgi Wojska Polskiego 1944-1945 Plan Pack vol. VII
KW-85W 1943 opracowaniu znajdowała się już nowa seria radzieckich czołgów ciężkich IS (Iosif Stalin). Zanim jednak czołg IS-1 był w pełni gotowy do produkcji, opracowana była już dla niego wieża z nową armatą 85 mm D-5T. Postanowiono w oczekiwaniu na nowy model podjąć produkcję przejściowych czołgów KW, wyposażonych w nową, gotową już wieżę.
Nową wersję czołgu, nazwaną KW-85, oparto na kadłubie czołgu KW-1S, z nieco poszerzonym przedziałem bojowym w celu zamontowania większej wieży. Nieco zmieniono rozkład opancerzenia czołgu. Zmniejszono liczbę członków załogi, rezygnując z przedniego strzelca-radiotelegrafisty, a wolne miejsce wykorzystano na część zapasu amunicji. Przedni karabin maszynowy zamontowano jako nieruchomy, odpalany przez kierowcę. Wieża była nowa, uzbrojona w armatę czołgową D-5T konstrukcji F. Pietrowa, opracowaną na bazie wcześniejszej armaty D-5S w wariancie dla dział samobieżnych SU-85. Taka sama armata montowana była w pierwszej serii czołgów średnich T-34/85.
4 września 1943 czołg KW-85 przyjęto do uzbrojenia i produkcji na niewielką skalę. Ponieważ czołg ten traktowany był jako model przejściowy, do wprowadzenia czołgów IS-1, wyprodukowano jedynie 148 czołgów KW-85, które wzięły następnie udział w walkach.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne: celownik teleskopowy 10T-15, 1 celownik peryskopowy PT-4-15, peryskopy i szczeliny obserwacyjne. Radiostacja 9R lub 10R obsługiwana przez dowódcę, telefon wewnętrzny TPU-3bis-F.
Silnik diesla W-2K, widlasty, 12 cylindrowy, o mocy nominalnej 550 KM, maksymalnej 600 KM, chłodzony cieczą. Skrzynia biegów mechaniczna: 4 biegi do przodu i 1 do tyłu z demultiplikatorem (razem 8 biegów do przodu i 2 do tyłu). Sprzęgła boczne, planetarne przekładnie boczne, zębate koła napędowe z tyłu kadłuba. Zawieszenie czołgu: sześć podwójnych kół jezdnych po każdej stronie, zawieszonych na wahaczach wleczonych, amortyzowanych wałkami skrętnymi. Koła napinające z przodu kadłuba. Po każdej stronie 3 koła podtrzymujące gąsienice. Metalowe gąsienice szerokości 650 mm.
Uzbrojenie: armata czołgowa D-5T. Długość lufy 52 kalibry, półautomatyczny pionowy zamek klinowy. Kąt ostrzału w płaszczyźnie poziomej 360°, w płaszczyźnie pionowej -5° do +25°. Prędkość początkowa pocisku przeciwpancernego 792 m/s. Strzelała pociskami przeciwpancernymi o masie 9,2 kg i odłamkowo-burzącymi o masie 9,5 kg. Donośność – 3800 m, maksymalna 13 600 m.
Dodatkowe uzbrojenie: 3 karabiny maszynowe DT kaliber 7,62 mm: jeden sprzężony z armatą, jeden nieruchomy w przedniej płycie kadłuba po prawej stronie, obsługiwany przez kierowcę i jeden ruchomy w tylnej ścianie wieży. Zapas amunicji: 70 nabojów do działa i 3276 nabojów do km.
Według niepotwierdzonych źródeł, LWP użytkowało 5 czołgów KW-85
Dane:
Producent: Zakłady Kirowskie w Czelabińsku
Typ pojazdu: czołg ciężki
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 4
Dane techniczne:
Silnik: 1 silnik wysokoprężny, 12-cylindrowy W-2K o mocy 600 KM przy 2000 obr./min. (441,3 kW)
Transmisja: mechaniczna
Poj. zb. paliwa: ok. 610 l
Pancerz: spawany z walcowanych płyt pancernych, wieża odlewana, łączona spawami
Kadłub: 75 mm (przód), 60 mm (bok, tył)
Wieża: 100 mm (przód), 90 mm (bok, tył)
Długość: 8,5 m
Szerokość: 3,25 m
Wysokość: 2,83 m
Prześwit: 0,45 m
Masa: 46.000 kg
Moc jedn.: 13 KM/t
Nacisk jedn. na grunt.: 0,79 kg/cm2
Osiągi:
Prędkość: 42 km/h
Zasięg: 230 km (po drodze)
Pokonywanie przeszkód:
Brody (głęb.): 1,6 m
Rowy (szer.): 2,8 m
Ściany (wys.): 1,2 m
Kąt podjazdu: 35º
Historia:
Prototypy: 1943
Produkcja: 1943
Egzemplarze: 148 (Polska 5)
Konfiguracja
Wieża
KW-85
Uzbrojenie:
D-5T, kal.85 mm
Silnik:
W-2K, 600 KM
Radiostacja:
b.d.
Zawieszenie:
KW-85
Galeria:
Informacje zdobyte dzięki:Rozkoszniaczek
Źródło:"Czołgi II wojny światowej" A. Zasieczny
IS-2, IS-2m
Latem 1943 roku powstał w zakładach w Czelabińsku pierwszy model nowego czołgu ciężkiego. Początkowo nosił on oznaczenie "obiekt 237". Jego głównym konstruktorem był N. F. Szaszmurin. 8 sierpnia 1943, czołg został przyjęty do uzbrojenia Armii Czerwonej. Nowy pojazd otrzymał oznaczenie IS-1 (JS – Józef Stalin) lub JS-85. Czołg był uzbrojony w armatę D-5T kal. 85 mm. Miał masę ok. 44 t. Wyprodukowano tylko 107 egzemplarzy JS-1. Ponieważ w tym okresie powstał czołg średni T-34-85 uzbrojony w identyczną armatę, zaszła potrzeba wzmocnienia uzbrojenia czołgu ciężkiego. Szybko wdrożono do produkcji czołg uzbrojony w armatę D-25T kalibru 122 mm. Nosił on początkowo oznaczenie "obiekt 240". Po przyjęciu do uzbrojenia zmieniono je na JS-2. W trakcie produkcji czołg ulegał modernizacji. Wprowadzono w jego armacie półautomatyczny zamek klinowy, w celu zwiększenia szybkostrzelności działa. Modernizacji uległ kadłub czołgu, a zwłaszcza kształt jego przednich płyt. Na włazie dowódcy zamontowano podstawę dla wielkokalibrowego karabinu maszynowego DSzK kal. 12,7 mm. Zmodernizowane pojazdy nosiły oznaczenie IS-2M.
Użycie w LWP:
W jednostkach Polskich czołg znajdowały się na wyposażeniu:
4 Pułku Czołgów Ciężkich przeznaczonego dla 1 Armii WP oraz 5 Pułku Czołgów Ciężkich przeznaczonego dla 2 Armii WP. Zaczęto również formować 6 pułk dla 3 Armii oraz 7 pułk, ale ostatecznie zrezygnowano z tego zamiaru. Razem w latach 1944-45 przekazano LWP 71 czołgów. W chwili zakończenia wojny LWP dysponowało 26 pojazdami. Ich liczba w późniejszym czasie wzrosła na skutek zakupów w ZSRR oraz napraw wozów ściągniętych z pobojowisk.
4 Pułk Czołgów Ciężkich został sformowany w m. Gryszowice i Dymitriewka pod Berdyczowem, na mocy rozkazu specjalnego dowódcy Armii Polskiej w ZSRR nr 00127 z 5 VII 1944r. Wg etatu nr 010/460. Od 21 VII 1944 podlegał dowódcy 1 armii WP.
Zaprzysiężenia 4 Pułku czolgów Ciężkich dokonano w Kumowie Majorackim pod Chełmem, 24 IX 1944r.
Szkolenie bojowe rozpoczęto w rejonie Berdyczowa, gdzie prowadzono je przez trzy tygodnie, następnie kontynuowano w okolicach Chełma, dokąd pułk został przewieziony transportem kolejowym.
Skład:
1, 2, 3, 4 kompania czołgów JS-2, kompania fizylierów, pluton sztabowy, pluton saperów, kompania zaopatrzenia technicznego, kwatermistrzostwo.
Stan uzbrojenia 4 Pułku czołgów Ciężkich na styczeń-luty 1945 oraz numery taktyczne poszczególnych wozów
Dowódca – 4000
3 transportery opancerzone Universal Carrier
Samochód pancerny BA-64
1 kompania-dowódca - 4100, 1 pluton - 4111, 4112, 2 pluton - 4123, 4124
2 kompania-dowódca - 4200, 1 pluton - 4211, 4212, 2 pluton - 4223, 4224
3 kompania-dowódca - 4300, 1 pluton - 4311, 4312, 2 pluton - 4323, 4324
4 kompania-dowódca - 4400, 1 pluton - 4411, 4412, 2 pluton - 4423, 4424
Od marca 1945 zmienił się system taktycznych oznaczeń numerowych z czterocyfrowego na trzy cyfrowy.
Po wojnie czołgi JS-2 były na wyposażeniu niektórych jednostek pancernych WP do lat 50-tych XX w. Następnie wozy były wymieniane na nowsze konstrukcje. Kilka pojazdów przebudowano na Pancerne Ciągniki Ewakuacyjne. Najbardziej wyeksploatowane pojazdy oddano na złom lub ustawiano na poligonach jako cele ćwiczebne.
Pewną liczbę czołgów JS-2 używano jeszcze w latach 60-tych XX w, jako nieruchomych stanowisk ogniowych do strzelań do celów morskich, gdyż istniały jeszcze dość duże zapasy amunicji do dział 122 mm.
Po zakończeniu działań wojennych, czołgi JS-2 zostały „użyte bojowo” m.in. na planie filmu Czterej Pancerni i Pies, w odcinku „Fort Olgierd”, oraz filmu 'Kierunek Berlin', grając rolę niemieckich Panther.
Dane:
Producent: Czelabińska Fabryka Traktorów im. J. W. Stalina w Czelabińsku
Typ pojazdu: czołg ciężki
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 4
Dane techniczne:
Silnik: silnik wysokoprężny, 4-suwowy, 12 cylindrowy, W-2-IS
Transmisja: mechaniczna
Poj. zb. paliwa:
Pancerz: spawany z płyt walcowanych płyt pancernych, wieża odlewana, łączona spawami.
Kadłub: 120 mm (przód), 90 mm (bok), 60 mm (tył)
Wieża: 160 mm (przód), 100 mm (bok, tył)
Długość: 9,9 m
Szerokość: 3,09 m
Wysokość: 2,73 m
Prześwit: 0,42 m
Masa: 46.000 kg
Moc jedn.: 11,3 KM/t
Nacisk jedn. na grunt.: 0,82 kg/cm2
Osiągi:
Prędkość: 37 km/h
Zasięg: 240 km (po drodze)
Pokonywanie przeszkód:
Brody (głęb.): 1,3 m
Rowy (szer.): 2,5 m
Ściany (wys.): 1 m
Kąt podjazdu: 36º
Historia:
Prototypy: 1943
Produkcja: 1943-1945
Egzemplarze: ok. 3400 (Polska 238)
Konfiguracja
Wieża
JS-2
JS-2M
Uzbrojenie:
D-25T, kal.122 mm
Silnik:
W-2-IS
Radiostacja:
10R
10RK
Zawieszenie:
JS-2
JS-2M
Galeria:
Informacje zdobyte dzięki:Nagano_PL
Rozkoszniaczek
Źródło:382 Czołgi Wojska Polskiego 1940-1943 Plan Pack vol. VI
385 Czołgi Wojska Polskiego 1944-1945 Plan Pack vol. VII
"Czołgi II wojny światowej" A. Zasieczny
JS-3JS-3 - czołg ciężki produkcji radzieckiej.
Czołg ciężki JS-3 powstał częściowo w oparciu o konstrukcję czołgu JS-2, lecz wprowadzał całkowicie nowy kształt kadłuba i wieży. Czołg miał starannie zaprojektowany pancerz o znacznej odporności na ostrzał dział przeciwpancernych. Charakteryzował się dużym nachyleniem płyt pancernych, sprzyjającym rykoszetowaniu pocisków i zwiększającym efektywną grubość pancerza. Kształt płyt nosa kadłuba określano jako tzw. "nos szczupaka"; czołg ten był także nieoficjalnie nazywany szczuka (szczupak), a na Zachodzie: Stalin. Pierwsze seryjne wozy zjechały z linii montażowych w maju 1945 r. i nie zdążyły wziąć udziału w wojnie. Konstrukcja ta wzbudziła duże zainteresowanie wśród aliantów zachodnich, którzy uznali IS-3 za niezwykle groźną broń.
Czołg wyposażony był w armatę D-25T kalibru 122 mm, znaną z czołgu JS-2. Zastosowanie tej armaty było jednak pewnym mankamentem tego czołgu, gdyż charakteryzowała się ona niezbyt dużą prędkością początkową pocisku i w rezultacie jej możliwości przebicia pancerza, pomimo dużego kalibru, odpowiadały niemieckiej armacie 75 mm z długą lufą, zastosowanej m.in. w niemieckim czołgu Panther. Ponadto, z powodu dużych i ciężkich nabojów, szybkostrzelność armaty była niska, a zapas przewożonej amunicji mały.
Polska zakupiła na przełomie 1946/1947 r. 2 egzemplarze czołgu JS-3. Numery fabryczne: 703.604A81 oraz 703.605A58. Obecnie jeden z nich (703.605A58) prezentowany jest w Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej w Warszawie. Był to ulubiony czołg marszałka Rokossowskiego. W latach 50. XX w. egzemplarz ten stanowił główną atrakcję organizowanych w Warszawie parad wojskowych. W latach 70. trafił na poligon do Orzysza, gdzie służył jako cel ćwiczebny. Jego wrak w latach 90. został ponownie sprowadzony do Warszawy i umieszczony w Forcie Czerniakowskim, gdzie przeszedł zewnętrzny remont. Drugi (703.604A81) trafił w 1951 do Technicznej Oficerskiej Szkoły Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych w Giżycku, potem (listopad 1957) pojawił się w poznańskiej Oficerskiej Szkole Wojsk Pancernych. Dziś stoi w muzeum tej szkoły.
Dane:
Producent: Czelabińska Fabryka Traktorów im. J. W. Stalina w Czelabińsku
Typ pojazdu: czołg ciężki
Trakcja: gąsienicowa
Załoga: 4
Dane techniczne:
Silnik: 1 silnik wysokoprężny, 12-cylindrowy, widlasty W-11 o mocy 520 KM (382 kW) przy 1800 obr./min.
Transmisja: mechaniczna
Poj. zb. paliwa: 425 l + 280 l
Pancerz: spawany z płyt walcowanych, wieża odlewana
Kadłub: 110 mm (przód), 100 mm (bok), 60 mm (tył)
Wieża: 249 mm (przód), 172 mm (bok), 100 mm (tył)
Długość: 9,85 m
Szerokość: 3,2 m
Wysokość: 2,45 m
Prześwit: 0,46 m
Masa: 45.800 kg
Moc jedn.: 11,3 KM/t
Nacisk jedn. na grunt.: 0,83 kg/cm2
Osiągi:
Prędkość: 40 km/h
Zasięg: 180 km (po drodze), 95 km (w terenie)
Pokonywanie przeszkód:
Brody (głęb.): 1,1 m
Rowy (szer.): 2,5 m
Ściany (wys.): 1 m
Kąt podjazdu: 32º
Historia:
Prototypy: 1944
Produkcja: 1945-1946
Egzemplarze: 2305 (Polska 2)
Konfiguracja
Wieża
JS-3
Uzbrojenie:
D-25T, kal.122 mm
Silnik:
W-11, 520 KM
Radiostacja:
10RK
Zawieszenie:
JS-3
Galeria:
Informacje zdobyte dzięki:Nagano_PL
Rozkoszniaczek
Źródło:382 Czołgi Wojska Polskiego 1940-1943 Plan Pack vol. VI
385 Czołgi Wojska Polskiego 1944-1945 Plan Pack vol. VII
Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:45, w całości zmieniany 1 raz