Wszystko o World Of Tanks

Czy chcesz zareagować na tę wiadomość? Zarejestruj się na forum za pomocą kilku kliknięć lub zaloguj się, aby kontynuować.

Niezależne Forum World Of Tanks


    Polska broń pancerna - informacje

    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:31

    First topic message reminder :

    Witam.


    W tym wątku przedstawiam dotychczas zebrane informacje o polskiej broni pancernej używanej przez WP, LWP oraz PSZ. Informacje są zbierane nie tylko przeze mnie, ale przede wszystkim przez wielu innych użytkowników tego forum; z wielu źródeł, zarówno książek, jak i stron internetowych. Zbiór zawiera pojazdy przed i powojenne. Życzę miłej lektury.


    Spis treści:

    Pojazdy gąsienicowe:

    Czołg "X"
    TK-1
    TK-2
    TK-3
    TK-3 z nkm wz.30 kal. 13,2 mm
    TK-3 z nkm FK-A kal. 20 mm
    TK-F
    TK-W
    TK-S
    TK-S z nkm FK-A kal. 20 mm
    TK-S z działem Puteaux SA-18 kal. 37 mm
    TK-SB
    TK-D
    TK-SD wariant 1
    TK-SD wariant 2
    Renault FT-17 i FT-17 CWS
    Renault FT-17M "Hanuś"
    Renault M26/27
    Renault M26/27 wz.32
    Renault R-35 z działem wz.37
    Pavesi-Ansaldo Polonia
    WB-3
    WB-10
    KRISNA
    Teoya Omiqui
    Czołg-traktor wz. 30
    Czołg Czerwińskiego
    Czołg bojowy wz./31 dwuwieżowy
    Czołg bojowy wz./31 jednowieżowy
    7T dwuwieżowy
    7T jednowieżowy
    Drezyna Pancerna wz. 30
    V/7TP wariant 1
    V/7TP wariant 2
    7TP dwuwieżowy
    7TP jednowieżowy
    7TP/C7P
    7TP wz.39 BBTBr.Panc.
    7TP wzm. PZInż.
    7TP przeciwlotniczy
    C7P z działem Bofors wz. 36 kal.40 mm
    C7P z działem kal. 75 mm
    10TP
    Czołg Lekki Polski (1937)
    Czołg Lekki Polski (1938)
    12TP (1938)
    12TP (1939)
    22TP K.S.U.S. I
    25TP K.S.U.S. II
    23TP BBTBr.Panc. projekt 1
    23TP BBTBr.Panc. projekt2
    25TP BS PZInż.
    PZInż. 130
    PZInż. 140
    PZInż. 180
    PZInż. 160
    PZInż. 161
    T-34-85M1
    T-34-85M2
    T-34-85M3
    T-34 z nadbudową SU-76M
    T-34-85 z działem kal. 88 mm
    T-34-85 z działem kal. 100 mm
    T-44
    T-54, A, AD, AM, AM1
    T-54A z turbiną gazową
    T-54A z ekranami pancernymi
    T-54A z automatem ładowania
    T-55, A, M, U, AD1
    T-55 WITPiS
    M 100
    HM-45
    IS-2/88
    Automotive Gun Carriage 1940
    Improved Automotive Gun Carriage 1941
    Improved Automotive Gun Carriage 1943
    PT-76, PT-76b
    A27M Cromwell z PSZ
    Czołg Ryszarda Lewandowskiego
    Czołgi André Poniatowskiego
    Czołgi Stanisława Lema
    [/list]

    Inne pojazdy:

       Inne radzieckie pojazdy pancerne w LWP cz. I
       Inne radzieckie pojazdy pancerne w LWP cz. II
       Czołgi brytyjskie w WP i PSZ cz. I
       Czołgi brytyjskie w WP i PSZ cz. II
       Czołgi amerykańskie w PSZ cz.I
       Czołgi amerykańskie w PSZ cz.II
       Czołgi francuskie w WP i PSZ
       Pojazdy zdobyczne

    Inne:

       Kamuflaże, oznakowanie i napisy w WP, AK i ZWZ 1918-1945 r.
       Kamuflaże, oznakowania i napisy w LWP 1943-1968 r.
       Kamuflaże, oznakowania i napisy w PSZ 1939-1946 r.
       Źródła informacji o polskiej broni pancernej i sprzęcie

    Temat będzie aktualizowany w miarę pojawiania się nowych informacji.


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Nie Mar 03 2024, 19:16, w całości zmieniany 3 razy

    Aeternus55 and woronov uważają, że to dobre!

    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:54

    T-34/88

    Według raportu amerykańskiego wywiadu około 1955 roku w Polsce pracowano nad modernizacją posiadanych czołgów T-34/85. Modernizacja polegała na przezbrojeniu tych maszyn w produkowane w Hucie Stalowa Wola post-niemieckie działa KwK 36 kalibru 88 mm po uprzednich przeróbkach wieży. Według tego samego raportu w fabryce im. Józefa Stalina w Łabędach produkowano dziennie ok. 10 czołgów tej wersji.

    Dane:
    Producent: Zakład im. J. Stalina w Łabędach
    Typ pojazdu: czołg średni
    Trakcja: gąsienicowa
    Załoga: 5

    Dane techniczne:

    Silnik: WZ-2-34, o mocy 530 KM
    Transmisja: mechaniczna
    Poj. zb. paliwa: ok. 710 l
    Pancerz: z płyt pancernych
    Kadłub: 45 mm (przód, bok, tył)
    Wieża: 90 mm (przód), 75 mm (bok), 52 mm (tył)

    Długość: ok. 8,65 m
    Szerokość: 3 m
    Wysokość: 2,72 m
    Prześwit: 0,4 m
    Masa: ok. 33.000 kg
    Moc jedn.: ok. 16 KM/t
    Nacisk jedn. na grunt.: b.d.

    Osiągi:

    Prędkość: ok. 50 km/h
    Zasięg: ok. 300 km

    Pokonywanie przeszkód:
    Brody (głęb.): 1,3 m
    Rowy (szer.): 2,5 m
    Ściany (wys.): 0,73 m
    Kąt podjazdu: 30º

    Historia:
    Prototypy: 1955 r.
    Produkcja: brak
    Egzemplarze: kilkanaście (?)

    Konfiguracja

    Wieża:
    T-34/88

    Uzbrojenie:
    działo KwK 36/55 kal. 88 mm

    Silnik:
    WZ-2-34, 530 KM

    Radiostacja:
    10-RT-26E

    Zawieszenie:
    T-34/88

    Źródło:


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:09, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:54

    T-34/85(100) (T-34/100)

    Według raportu amerykańskiego wywiadu, w Polsce pracowano nad modernizacją czołgu T-34/85 pozwalającą zwiększyć siłę ognia posiadanych maszyn. Modernizacja ta polegała m.in na przezbrojeniu czołgów w działo kalibru 100 mm, oraz wymianę wieży.

    Czołg miał być niższy, a wieża szersza niż w standardowym czołgu T-34/85. Pancerz wieży i boków kadłuba miały być nieco bardziej nachylone, a samo opancerzenie mieć dużo gładsze wykończenie. Główne uzbrojenie miało się składać z działa kalibru 100 mm nieznanego typu, którego lufa była nieco dłuższa i cięższa niż działo kalibru 85 mm. Z powodu zwiększenia kalibru działa zastosowano nowy mocniejszy lub wzmocniono istniejący oporopowrotnik..

    Uzbrojeniem pomocniczym czołgu miały być 3 km-y. Jeden z przodu kadłuba, drugi w wieży sprzężony z armatą oraz trzeci km zamontowany w jarzmie w przedłużonej tylnej części wieży. Podobne rozwiązanie stosowano w radzieckich czołgach ciężkich serii KW i IS.

    Czołg posiadał elektryczny mechanizm obrotu wieży z osobnym silnikiem przeznaczonym do tego celu. W razie awarii istniała możliwość obrotu wieżą ręcznie.

    Silnik czołgu pozostał bez zmian względem oryginalnego T-34/85. Jedyną różnicą było zastosowanie nowej wysokociśnieniowej pompy oleju NK-10 w miejsce starszej NK-1.

    Załoga składała się z 5 osób: dowódcy, kierowcy-mechanika, asystenta kierowcy-mechanika, działonowego i ładowniczego.

    Czołgi T-34/85(100) miały zostać przydzielone niezależnym batalionom czołgów Wojska Polskiego, jednak z powodu słabości wieży jak i problemów ze zwiększonym odrzutem działa nie rozpoczęto produkcji tego modelu.

    W jednym z raportów pojawia się informacja o pogrubieniu pancerza kadłuba do ok. 76 mm.

    Nazwa T-34/85(100) nie jest nazwą oficjalną i powstała w celu odróżnienia od analogicznych projektów powstałych w ZSRR i w Czechosłowacji.


    Dane:
    Producent: Zakład im. J. Stalina w Łabędach
    Typ pojazdu: czołg średni
    Trakcja: gąsienicowa
    Załoga: 5

    Dane techniczne:

    Silnik: WZ-2-34, o mocy 530 KM
    Transmisja: mechaniczna
    Poj. zb. paliwa: ok. 710 l
    Pancerz: z płyt pancernych
    Kadłub: 45 mm (przód, bok, tył) lub 76 mm (przód), 45 mm (bok, tył)
    Wieża: 90 mm (przód), 75 mm (bok), 52 mm (tył)

    Długość: ok. 9,3 m
    Szerokość: 3 m
    Wysokość: ok. 2,72 m
    Prześwit: 0,4 m
    Masa: ok. 33.000 kg
    Moc jedn.: ok. 16 KM/t
    Nacisk jedn. na grunt.: b.d.

    Osiągi:
    Prędkość: ok. 50 km/h
    Zasięg: ok. 300 km

    Pokonywanie przeszkód:
    Brody (głęb.): 1,3 m
    Rowy (szer.): 2,5 m
    Ściany (wys.): 0,73 m
    Kąt podjazdu: 30º

    Historia:
    Prototypy: 1955 r.
    Produkcja: brak
    Egzemplarze: 1 prototyp

    Konfiguracja

    Wieża:
    T-34/85(100)

    Uzbrojenie:
    działo 52-P-412 L/53,5 kal. 100 mm

    Silnik:
    WZ-2-34, 530 KM

    Radiostacja:
    10-RT-26E

    Zawieszenie:
    T-34/100

    Źródło:


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:11, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:54

    T-44


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:12, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:54

    T-54, A, AD, AM, AM1, AM2 w LWP

    W ZSRR równolegle do produkcji i ciągłych modernizacji bardzo udanego, lecz coraz bardziej przestarzałego, czołgu T-34/85 trwały prace nad jego następcą, który miał zachować wszystkie zalety poprzednika, posiadając jednocześnie silniejsze uzbrojenie i opancerzenie oraz szereg innych poprawek. Postanowiono w nowej konstrukcji zastosować armatę 100 mm z działa pancernego SU-100. Wcześniejsze próby zamontowania tego działa na czołgu T-34 nie powiodły się z powodu zbyt dużych rozmiarów armaty. Zakładanych oczekiwań nie spełnił również czołg T-44.

    W 1945 r. w Biurze Konstrukcyjnym Zakładów nr 183 pod kierunkiem A. A. Morozowa podjęto prace nad nowym czołgiem oznaczonym jako "Obiekt 137". W 1946 r. zbudowano prototyp, który po przejściu badań technicznych i poligonowych przyjęto na uzbrojenie Armii Radzieckiej jako czołg T-54. Pierwsza odmiana pojazdu, nazwana T-54 model 1946, produkowana była w latach 1946-1949. Posiadała ona wieżę podobną wyglądem do wieży z czołgu T-44.

    Druga wersja, oznaczona jako T-54 model 1949, miała nową półsferyczną wieżę z niewielkim wycięciem w tylnej części. Produkowano ją w latach 1949-1951.

    Trzecia wersja opracowana w 1950 r. nazwana jako T-54 model 1951 posiadała nową półsferyczną wieżę charakterystyczną dla tego typu czołgu. Wóz ten produkowano w latach 1953-1955.

    W 1955 r. dokonano modernizacji T-54 do wersji T-54A. Wóz ten posiadał stabilizator uzbrojenia w płaszczyźnie pionowej, przedmuchiwacz lufy oraz urządzenia noktowizyjne dla mechanika-kierowcy. Pojazd ten produkowano w latach 1955-1957.

    W 1956 r. powstała kolejna wersja nazwana T-54B, która posiadała stabilizację uzbrojenia w dwóch płaszczyznach oraz noktowizyjne przyrządy celownicze.

    Czołg T-54 miał klasyczny układ konstrukcyjny. Kadłub wykonano z walcowanych płyt pancernych o maksymalnej grubości 99 mm. Wieża w kształcie półsferycznym składała się z elementów odlewanych o grubości do 203 mm i stropu z blach pancernych. Pojazd podzielony był na trzy przedziały: kierowania, bojowy i napędowy.

    W przedziale kierowania znajdowało się stanowisko mechanika-kierowcy (po lewej stronie) oraz zbiornik paliwa i część amunicji do armaty (po prawej stronie). Środkową część wozu, przykrytą obrotową wieżą, stanowił przedział bojowy. Znajdowały się tu stanowiska dowódcy czołgu i działonowego (z lewej strony) oraz ładowniczego (z prawej). W wieży zamontowane było uzbrojenie, przyrządy obserwacyjne i celownicze oraz środki łączności zewnętrznej i wewnętrznej.

    W przedziale napędowym, zajmującym tylną część czołgu, umieszczono silnik wysokoprężny i układ przeniesienia mocy złożony z: przekładni pośredniej, wielotarczowego sprzęgła głównego, skrzyni biegów o 5 przełożeniach do jazdy w przód i jednym w tył, dwóch mechanizmów skrętu i dwóch przekładni bocznych. Układ bieżny składał się z dziesięciu podwójnych kół nośnych zawieszonych niezależnie na wahaczach i wałkach skrętnych, dwóch kół napinających z przodu i dwóch kół napędzających z tyłu. Gąsienice metalowe złożone z 90 ogniw każda.

    Zasadnicze uzbrojenie obejmowało: 100 mm armatę D-10TG sprzężoną z 7,62 mm karabinem maszynowym stabilizowane w płaszczyźnie pionowej, umieszczone w wieży, kursowego karabinu maszynowego w kadłubie i przeciwlotniczego 12,7 mm wielkokalibrowego karabinu maszynowego zamocowanego na stropie wieży (przy włazie ładowniczego). Czołg posiadał celownik przegubowy TSz-2A-22 o powiększeniu 3,5x i 7x. Dowódca czołgu posiadał przyrząd obserwacyjny TPK-1 i cztery peryskopy. Działonowy i ładowniczy mieli do dyspozycji po jednym peryskopie, a mechanik-kierowca dwa peryskopy oraz noktowizor TWN-1 do jazdy w nocy. Środki łączności stanowiła radiostacja typu R-113 o zasięgu do 20 km i czołgowy telefon wewnętrzny typu R-120. Czołg posiadał półautomatyczny system przeciwpożarowy, dwie świece dymne BDSz oraz wyposażenie do pokonywania przeszkód wodnych po dnie.

    15 lipca 1955 r. Polska zakupiła licencję czołgu T-54A. Producentem czołgu zostały Zakłady Mechaniczne "Bumar-Łabędy" w Gliwicach, które wcześniej produkowały czołgi T-34/85. W 1958 roku podjęto w kraju produkcję licencyjną czołgów średnich T-54A. Podobnie jak w przypadku T-34/85 już w okresie przygotowań do produkcji  wprowadzono szereg ulepszeń techniczno-technologicznych określanych mianem polonizacji konstrukcji. W tym samym okresie rozpoczęto prace nad przystosowaniem tego czołgu do pokonywania głębokich przeszkód wodnych po dnie oraz do działania na terenie skażonym . Poza tym przygotowywano projekt czołgowego dalmierza z automatycznym przekazywaniem nastaw do celownika, co miało zwiększyć szybkostrzelność i skuteczność prowadzenia ognia z armaty. Potem prace badawcze rozszerzono o urządzenia do ochrony czołgu przed napalmem i pociskami kumulacyjnymi, oraz opracowano konstrukcję pocisku armatniego o zwiększonej sile przebicia pancerza.
    W tym okresie przystąpiono również do opracowania wersji specjalnych czołgu T-54A. Pierwszą odmianą specjalna był czołg dowódczy T-54AD. Wóz ten wprowadzono do uzbrojenia  Wojska Polskiego. Opracowywano też czołg saperski. Projekt ten nie został jednak ukończony, a uzyskane rezultaty prac nad wyposażeniem inżynieryjnym wykorzystano przy opracowaniu podobnego wozu na bazie czołgu T-55A.
    Oprócz prac związanych z modernizacją i opracowaniem nowych pojazdów pancernych, w drugiej połowie lat  50. prowadzono także prace  perspektywiczne. Należały do nich m.in.: opracowanie czołgowej turbiny gazowej o mocy 850KM, którą zamierzano wykorzystać  do napędu czołgu T-54A, studia nad czołgową transmisją hydromechaniczną, pracę nad zawieszeniem hydro pneumatycznym, opracowanie systemu kierowania ogniem dla czołgu, urządzeń do stabilizacji armaty oraz pracę nad urządzeniem do samo okopywania czołgu.

    W latach 60. i 70. Kontynuowano prace modernizacyjne nad czołgami T-54 i T-55 produkowanymi w kraju. Prace te realizowane w oparciu o badania prowadzone przez Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku, który analizował eksploatację tych czołgów w jednostkach wojskowych i określał zakres niezbędnych modernizacji.

    Wersje produkowane w Polsce:

    T-54A - produkowany w latach 1958-1964

    Zakres modernizacji T-54AD:
    - wyposażono w dodatkową radiostację
    - agregat prądotwórczy umożliwiający pracę na środkach łączności przy wyłączonym silniku

    Zakres modernizacji T-54AM:
    - zwiększona pojemność zbiornika paliwa z 812 do 1252 litrów.

    Zakres modernizacji T-54AM1:
    - wprowadzono obrotową podłogę wieży
    - zwiększono jednostkę ognia
    - zabudowano nową chłodnicę
    - zmodernizowano przekładnię pośrednią
    - zmodernizowano skrzynię biegów
    - zwiększono pojemność układu paliwowego z 1252 do 1540 l
    - przystosowano do przekraczania głębokich przeszkód wodnych po dnie

    Zakres modernizacji T-54AM2:
    - zamontowano stabilizację uzbrojenia w pionie i poziomie
    - nowy mechanizm obrotu wieży
    - zwiększono jednostkę ognia
    - zmodyfikowano silnik do standardu W-55
    - zamontowano nową chłodnicę o zwiększonym wydatku cieplnym
    - zmodernizowano filtr powietrza
    - założono nowy układ zasilania paliwem - zbiornik paliwa-zasobnik amunicyjny
    - zmodyfikowano układ wydechowy
    - zamontowano nowe planetarne przekładnie boczne
    - hydrauliczne wspomaganie układu kierowania HK-10
    - wzmocniono koła nośne
    - zmodyfikowano urządzenia filtrowentylacyjne
    - zmodyfikowano termiczny system dymotwórczy TAD


    Dane:
    Producent: Zakłady Mechaniczne w Łabędach "Łabędy"
    Typ pojazdu: czołg średni
    Trakcja: gąsienicowa
    Załoga: 4

    Dane techniczne:
    Silnik: silnik wysokoprężny, 12-cylindrowy W-54 o mocy 520 KM przy 2000 obr./min.
    Transmisja: mechaniczna
    Poj. zb. paliwa: 530 l + 280 l
    Pancerz: z płyt pancernych, spawany:
    Kadłub: 90 mm (przód), 80 mm (bok), 45 mm (tył)
    Wieża: 203 mm (przód), 108 mm (bok), 65 mm (tył)

    Długość: 9 m
    Szerokość: 3,27 m
    Wysokość: 2,4 m
    Prześwit: 0,43 m
    Masa: 36.000 kg
    Moc jedn.: 14,5 KM/t
    Nacisk jedn. na grunt.: 0,8 kg/cm2

    Osiągi:
    Prędkość: 50 km/h
    Zasięg: 440 km (po drodze), 290 km (w terenie)

    Pokonywanie przeszkód:
    Brody (głęb.): 1,4 m
    Rowy (szer.): 2,7 m
    Ściany (wys.): 0,8 m
    Kąt podjazdu: 30º

    Historia:
    Prototypy: 1944
    Produkcja:
       1946-1958 ZSRR
       1954-1964 Polska

    Egzemplarze:
       35.000 ZSRR
       3000 Polska

    Konfiguracja

    Wieża
    T-54A
    T-54AM2

    Uzbrojenie:
    D-10T kal.100 mm
    D-10TG kal.100 mm

    Silnik:
    W-54, 520 KM
    W-55, 580 KM
    Turbina gazowa, 850 KM

    Radiostacja:
    10RT-26E
    R-113

    Zawieszenie:
    T-54A
    T-54AM2

    Galeria:

    Informacje zdobyte dzięki:
    Rozkoszniaczek
    ksz413
    Cezar328

    Źródło:


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:14, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:55

    T-54A z turbiną gazową


    We wczesnych latach PRL prowadzono prace nad turbiną gazową o mocy 850 KM, którą można by zastosować jako napęd dla czołgów T-54. Prac ostatecznie nie ukończono, ale czołg, który by powstał byłby bardzo ciekawą konstrukcją. Z powodu zwiększonych gabarytów jednostki napędowej, systemów jej chłodzenia i modyfikacji układu przeniesienia napędu, tył czołgu musiałby zostać wydłużony i przekonstruowany.

    Przy zastosowaniu takiego napędu polskie T-54 osiągałyby zwrotność porównywalną z niemieckim Leopardem 1, gdyż stosunek mocy do masy wynosiłby ok. 23 KM/t (przy 20,75 KM/t podstawowej wersji Leoparda 1).


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:15, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:55

    T-54A z ekranami pancernymi

    W okresie PRL pracowano nad udoskonaleniem ochrony czołgu przed przeciwpancernymi pociskami kumulacyjnymi poprzez zastosowanie różnego typu ekranów ochronnych. Jednym z owoców tych prac był T-54AE, który chroniony był za pomocą ekranów z blachy pancernej po bokach kadłuba, ekranów wykonanych z siatki drucianej na wieży i dodatkowych płyt pancernych z przodu kadłuba.

    Niestety brak szczegółowych informacji na temat prototypu.


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:16, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:55

    T-54A z automatem ładowania


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:16, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:56

    T-55, A, M, U, AD1 w LWP

    Czołg powstał przez modernizację czołgu T-54. Produkowany w latach 1958-1981. Głównym uzbrojeniem czołgu jest armata D-10T kal. 100 mm stabilizowana w dwóch płaszczyznach. Produkowany w ZSRR, a także na licencji w Czechosłowacji i Polsce. Czołg T-55 był ówcześnie jedną z najlepszych konstrukcji w swojej klasie. W latach 80. XX wieku był wykorzystywany przez siły zbrojne 38 państw. Wycofany z polskiej armii w 2002 r. Czołg T-55 produkowany był również w Chinach przez firmę Norinco pod nazwą Typ 59. Liczba wszystkich wyprodukowanych na świecie czołgów T-54/T-55 przekracza 95 000 egzemplarzy i przewyższa liczbę wszystkich czołgów innych typów wyprodukowanych na świecie po II wojnie światowej.

    Czołg T-55, podobnie jak T-54, miał klasyczny układ konstrukcyjny. Kadłub wykonano z walcowanych płyt pancernych o maksymalnej grubości 99 mm. Wieża w kształcie półsferycznym składała się z elementów odlewanych o grubości do 203 mm i stropu z blach pancernych. Wnętrze kadłuba i wieży wyłożone było wykładziną antyradiacyjną ograniczająca promieniowanie przenikliwe. Pojazd podzielony był na trzy przedziały: kierowania, bojowy i napędowy.

    W przedziale kierowania znajdowało się stanowisko mechanika-kierowcy (po lewej stronie) oraz zbiornik paliwa i część amunicji do armaty (po prawej stronie). Środkową część wozu, przykrytą obrotową wieżą, stanowił przedział bojowy. Znajdowały się tu stanowiska dowódcy czołgu i działonowego (z lewej strony) oraz ładowniczego (z prawej). W wieży zamontowane było uzbrojenie, przyrządy obserwacyjne i celownicze oraz środki łączności zewnętrznej i wewnętrznej.

    W przedziale napędowym, zajmującym tylną część czołgu, umieszczono silnik wysokoprężny i układ przeniesienia mocy złożony z: przekładni pośredniej, wielotarczowego sprzęgła głównego, skrzyni biegów o 5 przełożeniach do jazdy w przód i jednym w tył, dwóch mechanizmów skrętu i dwóch przekładni bocznych. Sterowanie mechanizmami skrętu za pomocą układu kierowania z wspomaganiem hydraulicznym typu HD-45. Układ bieżny składał się z dziesięciu podwójnych kół nośnych zawieszonych niezależnie na wahaczach i wałkach skrętnych, dwóch kół napinających z przodu i dwóch kół napędzających z tyłu. Gąsienice metalowe złożone z 90 ogniw każda.

    Zasadnicze uzbrojenie obejmowało: 100 mm armatę sprzężoną z 7,62 mm karabinem maszynowym, stabilizowane w płaszczyźnie pionowej i poziomej, umieszczone w wieży oraz przeciwlotniczego 12,7 mm wielkokalibrowego karabinu maszynowego zamocowanego na stropie wieży (przy włazie ładowniczego). Czołg posiadał dzienny celownik przegubowy typu TSz-2B-32P o powiększeniu 3,5x i 7x oraz nocny celownik peryskopowy typu TPN-1-22-11 o powiększeniu 5,5x. Dowódca czołgu dysponował przyrządem obserwacyjnym TPKU-2B i czterema peryskopami. W nocy, w miejsce przyrządu TPKU-2B montowano aktywny noktowizor TKN-1. Działonowy i ładowniczy mieli do dyspozycji po jednym peryskopie, a mechanik-kierowca dwa peryskopy oraz noktowizor TWN-2 do jazdy w nocy. Środki łączności stanowiła radiostacja typu R-123 o zasięgu do 20 km i czołgowy telefon wewnętrzny typu R-124. Czołg posiadał półautomatyczny system przeciwpożarowy typu "Rosa", układ ochrony przeciwatomowej z rentgenometrem DP-3B, urządzenie dymotwórcze TAD do stawiania zasłon dymnych oraz wyposażenie do pokonywania przeszkód wodnych po dnie.

    Licencję czołgu T-55 zakupiono w 1964 r. Jego produkcję podjęły Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy w miejsce wcześniej produkowanych czołgów T-54. W 1968 r. podjęto produkcję nowego modelu T-55A, a następnie jego wersji dowódczej T-55AD. Produkcja czołgu kontynuowana była do 1981 r. Ogółem wyprodukowano ok. 5000 pojazdów wszystkich wersji. Podwozie czołgu T-55 wykorzystano do opracowania wozu zabezpieczenia technicznego WZT-2 oraz mostu towarzyszącego BLG-67.

    Czołgi T-55 produkowane były nie tylko na potrzeby armii polskiej. Znaczna ich część przeznaczona była na eksport i to nie tylko do państw Układu Warszawskiego ale także do państw zaprzyjaźnionych, zwłaszcza z Bliskiego Wschodu. Produkowane w Polsce pojazdy cieszyły się bardzo dobrą opinią i były wyżej oceniane od czołgów tego samego typu produkowanych w ZSRR. W latach siedemdziesiątych czołgi te były polskim hitem eksportowym.

    Czołgi T-55 eksploatowane w Wojsku Polskim w połowie lat 70. zmodernizowano do wersji T-55M, zbliżonej standardem do czołgu T-55A.

    Wersje produkowane w Polsce:

    T-55 – produkowana w latach 1964-1968
    T-55A – produkowana w latach 1968-1981

    Zakres modyfikacji T-55A:
    - uzbrojenie w wielkokalibrowy przeciwlotniczy karabin maszynowy DSzK kalibru 12,7mm
    - przystosowano silnik do pracy na różnych paliwach
    - wprowadzono hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego HK-10 a później HD-45
    - zamontowano przeciwwstrząsowe siedzisko mechanika-kierowcy
    - wzmocniono zawieszenie

    T-55M - unifikacja T-55 do standardu T-55A

    Zakres modyfikacji T-55M:
    - zmodyfikowany układ wydechowy
    - nowa prądnica
    - wzmocnione sprzęgło główne
    - zmodernizowane mechanizmy skrętu
    - nowe amortyzatory
    - wzmocnione łożyska przednich kół nośnych
    - nowa radiostacja
    - nowy telefon wewnętrzny
    - hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego typu HD-45
    - nowe ergonomiczne siedzisko mechanika-kierowcy
    - system ochrony przed napalmem

    T-55U - unifikacja T-54 do standardu T-55A. Występowała także pod wcześniejszą nazwą T-54AM2
    T-55AD1 - czołg dowódczy

    Zakres modernizacyjny T-55AD1:
    - wszystko to co w T-55A
    - dodatkowa druga radiostacja
    - agregat prądotwórczy

    Wersje produkowane w Polsce (nie nadające się do WoT):

    T-55AD2 - czołg dowódczy
    T-55AM - czołg z systemem kierowania ogniem Merida
    T-55AD1M - czołg dowódczy
    T-55AD2M - czołg dowódczy
    T-55AMS - czołg saperski


    Dane:
    Producent: Zakłady Mechaniczne w Łabędach "Łabędy"
    Typ pojazdu: czołg średni
    Trakcja: gąsienicowa
    Załoga: 4

    Dane techniczne:
    Silnik: silnik wysokoprężny, 12-cylindrowy W-55 o mocy 580 KM przy 2000 obr./min.
    Transmisja: mechaniczna
    Poj. zb. paliwa: 680 l + 280 l
    Pancerz: z płyt pancernych, spawany:
    Kadłub: 99 mm (przód), 80 mm (bok), 45 mm (tył)
    Wieża: 290 mm (przód), 108 mm (bok), 108 mm (tył)

    Długość: 9 m
    Szerokość: 3,27 m
    Wysokość: 2,35 m
    Prześwit: 0,43 m
    Masa: 36.500 kg
    Moc jedn.: 16,1 KM/t
    Nacisk jedn. na grunt.: 0,81 kg/cm2

    Osiągi:

    Prędkość: 50 km/h
    Zasięg: 500 km (po drodze), 290 km (w terenie)

    Pokonywanie przeszkód:
    Brody (głęb.): 1,4 m
    Rowy (szer.): 2,7 m
    Ściany (wys.): 0,8 m
    Kąt podjazdu: 30º

    Historia:

    Prototypy: 1956-1957
    Produkcja: 1958-1981 ZSRR
        1964-1981 Polska
    Egzemplarze:
       27.500 ZSRR
       5000 Polska

    Konfiguracja

    Wieża
    T-55
    T-55AD1

    Uzbrojenie:
    D-10T2G kal.100 mm

    Silnik:
    W-55, 580 KM
    Turbina gazowa, 850 KM

    Radiostacja:
    R-123

    Zawieszenie:
    T-55
    T-55AD1

    Galeria:

    Informacje zdobyte dzięki:
    Rozkoszniaczek
    ksz413


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:20, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:56

    T-55 WITPiS

    Niewiele wiadomo na temat tego czołgu. Znamy jedynie jego wygląd dzięki znalezionym zdjęciom przez RazNaRok.

    Standardowy czołg T-54/55 został wyposażony w dodatkowe ekrany przeciw-kumulacyjne po bokach kadłuba z blachy zamontowane na zawiasach. Z przodu kadłuba znajduje się dodatkowy fartuch osłaniający dolną część kadłuba z kolei na górnej części kadłuba znajduje się 8-częściowa osłona przypominająca swego rodzaju metalowe "skrzynki" puste w środku, co sugerują dwie przestrzeliny. Przód wieży osłaniany był z kolei przez osłonę wykonaną z siatki metalowej na stalowym szkielecie. Z przodu kadłuba znajduje się też dodatkowy podwójny reflektor.


    Dane:
    Producent: Zakłady Mechaniczne w Łabędach "Łabędy"
    Typ pojazdu: czołg średni
    Trakcja: gąsienicowa
    Załoga: 4

    Dane techniczne:
    Silnik: silnik wysokoprężny, 12-cylindrowy W-55 o mocy 580 KM przy 2000 obr./min.
    Transmisja: mechaniczna
    Poj. zb. paliwa: 680 l + 280 l
    Pancerz: z płyt pancernych, spawany:
    Kadłub: 99 mm (przód) + ekrany pk, 80 mm (bok) + krany pk, 45 mm (tył)
    Wieża: 290 mm (przód) + ekrany pk, 108 mm (bok), 108 mm (tył)

    Długość: 9 m
    Szerokość: ok. 3,4 m
    Wysokość: 2,35 m
    Prześwit: 0,43 m
    Masa: ok. 37.000 kg
    Moc jedn.: ok. 16, KM/t
    Nacisk jedn. na grunt.: ok. 0,83 kg/cm2

    Osiągi:

    Prędkość: 50 km/h
    Zasięg: 500 km (po drodze), 290 km (w terenie)

    Pokonywanie przeszkód:
    Brody (głęb.): 1,4 m
    Rowy (szer.): 2,7 m
    Ściany (wys.): 0,8 m
    Kąt podjazdu: 30º

    Historia:
    Prototypy: 196X
    Produkcja: brak
    Egzemplarze: 1 prototyp

    Konfiguracja

    Wieża
    T-55 WITPiS

    Uzbrojenie:
    D-10T2G kal.100 mm

    Silnik:
    W-55, 580 KM

    Radiostacja:
    R-123

    Zawieszenie:
    T-55 WITPiS

    Galeria

    Informacje zdobyte dzięki:
    RazNaRok

    Źródło:


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:22, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:56

    M 100


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:22, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:56

    HM-45


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:23, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:57

    JS-2/88

    We wczesnych latach powojennych prowadzono prace koncepcyjne nad modernizacją pojazdów będących w służbie LWP. Jeden z projektów obejmował przezbrojenie czołgu ciężkiego JS-2 w działo KwK 43 L/71 będące uzbrojeniem czołgu Tiger II.

    Istniał tylko w formie projektu.


    Dane:
    Producent: Huta Stalowa Wola
    Typ pojazdu: czołg ciężki
    Trakcja: gąsienicowa
    Załoga: 4

    Dane techniczne:
    Silnik: silnik wysokoprężny, 4-suwowy, 12 cylindrowy, W-2-IS
    Transmisja: mechaniczna
    Poj. zb. paliwa:
    Pancerz: spawany z płyt walcowanych płyt pancernych, wieża odlewana, łączona spawami.
    Kadłub: 120 mm (przód), 90 mm (bok), 60 mm (tył)
    Wieża: 160 mm (przód), 100 mm (bok, tył)

    Długość: b.d.
    Szerokość: 3,09 m
    Wysokość: ok. 2,73 m
    Prześwit: ok. 0,42 m
    Masa: ok. 46.000 kg
    Moc jedn.: ok. 11,3 KM/t
    Nacisk jedn. na grunt.: ok. 0,82 kg/cm2

    Osiągi:

    Prędkość: ok. 37 km/h
    Zasięg: ok. 240 km

    Pokonywanie przeszkód:
    Brody (głęb.): ok. 1,3 m
    Rowy (szer.): ok. 2,5 m
    Ściany (wys.): ok. 1 m
    Kąt podjazdu: ok. 36º

    Historia:
    Prototypy: brak
    Produkcja: brak
    Egzemplarze: brak

    Konfiguracja

    Wieża
    JS-2 zmod.

    Uzbrojenie:
    KwK 43 L/71, kal. 88 mm

    Silnik:
    W-2-IS

    Radiostacja:
    10RK

    Zawieszenie:
    JS-2

    Informacje zdobyte dzięki:

    bolo99

    Źródło:


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:24, w całości zmieniany 2 razy
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:57

    Automobile Gun Carriage 1940


    Dane:
    Producent: Brak
    Typ pojazdu: Działo samobieżne/transporter broni
    Trakcja: gąsienicowa
    Załoga: b.d.

    Dane techniczne:

    Silnik:
    Transmisja: mechaniczna
    Poj. zb. paliwa: b.d.
    Pancerz: z płyt pancernych
    Kadłub: mm (przód),  mm (bok, tył)
    Wieża:  mm (przód)  mm (bok, tył)

    Długość: b.d.
    Szerokość: b.d
    Wysokość: b.d.
    Prześwit: b.d.
    Masa: 14.000-16.000 kg
    Moc jedn.: b.d.
    Nacisk jedn. na grunt.: b.d.

    Osiągi:
    Prędkość: b.d.
    Zasięg: b.d.

    Pokonywanie przeszkód:
    Brody (głęb.): b.d.
    Rowy (szer.): 2 m
    Ściany (wys.): b.d.
    Kąt podjazdu: b.d.

    Historia:
    Prototypy: b.d.
    Produkcja: brak
    Egzemplarze: brak

    Konfiguracja

    Wieża:

    Uzbrojenie:

    Silnik:

    Radiostacja:
    b.d.

    Zawieszenie:

    Informacje zdobyte dzięki:

    Źródła:


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:25, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:57

    Improved Automobile Gun Carriage 1941


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:26, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:57

    Improved Automobile Gun Carriage 1943


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:26, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:58

    PT-76, B w LWP

    Po zakończeniu II wojny światowej powrócono w ZSRR do zagadnienia budowy czołgów lekkich. Miały one być używane w oddziałach rozpoznawczych i z tego powodu musiały być to czołgi pływające, zdolne do pokonywania przeszkód wodnych wprost z marszu. W końcu lat 40. XX wieku powstało wiele prototypów takich wozów. Za najbardziej udany uznano "obiekt 740" opracowany w 1950 roku przez inż. N. Szaszmurina z instytutu WNII-100 w Leningradzie (doświadczalnej filii Zakładów Czelabińskich CzTZ). Wóz ten odznaczał się najprostszą konstrukcją, najlepszymi własnościami nawigacyjnymi i największymi możliwościami pokonywania terenu bagnistego. W wodzie napędzany był pędnikami hydrodynamicznymi – zupełną nowością w tym czasie.
    Czołg został przyjęty 6 sierpnia 1951 na uzbrojenie Armii Radzieckiej pod oznaczeniem PT-76.

    W toku produkcji czołg był wielokrotnie modernizowany. W 1957 roku armatę D-56T z hamulcem wylotowym typu reakcyjnego, stosowaną w pierwszych seriach, zastąpiono ulepszonym działem D-56TM z dwukomorowym hamulcem typu aktywnego i przedmuchiwaczem lufy. Wysokość kadłuba zwiększono o 130 mm. Zmodernizowano też przyrządy obserwacyjne i inne wyposażenie (kierowca otrzymał noktowizor).

    Od roku 1959 produkowano wersję zmodernizowaną, noszącą oznaczenie PT-76B. Zastosowano w niej armatę D-56TS wyposażoną w układ stabilizacji armaty. Czołg wyposażono w układ ochrony przed bronią masowego rażenia i dodatkowe zbiorniki paliwa (jeden wewnętrzny i dwa płaskie zewnętrzne), co zwiększyło ich pojemność do 580 l. W późniejszym czasie dalszym ulepszeniom podlegało wyposażenie czołgów, a wcześniejsze maszyny modernizowano z nowymi elementami. Od 1967 roku karabin maszynowy SGMT zamieniano na PKT tego samego kalibru. Czołgi PT-76 produkowano do 1967 roku, łącznie zbudowano ich ok. 5000.

    Wojsko Polskie używało PT-76 w Jednostkach Obrony Wybrzeża, a także w pododdziałach rozpoznawczych wojsk zmechanizowanych i pancernych. Dostawy sprzętu rozpoczęto w 1957 roku. W roku 1989 pozostawało w służbie jeszcze 30 sztuk czołgu, po czym zostały wycofane z linii.

    Polscy konstruktorzy dokonali modernizacji czołgu.

    Zakres modernizacji PT-76:
    - zamontowanie nowych włazów w stropie wieży.
    - zamontowanie obrotnicy z wielkokalibrowym karabinem maszynowym DSzK kalibru 12,7mm
    - wyposażenie w urządzenia noktowizyjne
    - przystosowanie sinika do pracy na różnych paliwach
    - zwiększenie pojemności zbiorników paliwa
    - poprawienie pływalności
    - montaż stabilizatora uzbrojenia STP-2P "Zorza"

    Dane:
    Producent: STZ w Stalingradzie
    Typ pojazdu: czołg pływający
    Trakcja: gąsienicowa
    Załoga: 3

    Dane techniczne:
    Silnik: W-6, 240 KM
    Transmisja: mechaniczna
    Poj. zb. paliwa: 250 l
    Pancerz: spawany z płyt walcowanych
    Kadłub: 20 mm (przód), 10 mm (bok, tył)
    Wieża: 17 mm (przód), 8 mm (bok, tył)

    Długość: 7,63 m
    Szerokość: 3,14 m
    Wysokość: 2,2 m
    Prześwit: 0,37 m
    Masa: 14.000 kg
    Moc jedn.: 17,1 KM/t
    Nacisk jedn. na grunt.: 0,5 kg/cm2

    Osiągi:

    Prędkość: 44 km/h (droga), 10,2 km/h (woda)
    Zasięg: 260 km (po drodze)

    Pokonywanie przeszkód:
    Brody (głęb.): pływa
    Rowy (szer.): 2,8 m
    Ściany (wys.): 1,1 m
    Kąt podjazdu: b.d.

    Historia:
    Prototypy: 1950
    Produkcja: 1951-1967
    Egzemplarze: ok. 5000 (Polska ok. 112)

    Konfiguracja

    Wieża
    PT-76
    PT-76B

    Uzbrojenie:
    D-56T, kal.76,2 mm
    D-56TM, kal.76,2 mm
    D-56TS, kal.76,2 mm

    Silnik:
    W-6, 240 kM

    Radiostacja:
    R-113
    R-123

    Zawieszenie:
    PT-76
    PT-76B

    Galeria:

    Informacje zdobyte dzięki:
    Nagano_PL
    Rozkoszniaczek

    Źródło:


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:28, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:58

    A27M Cromwell z PSZ

    W Polskich Siłach Zbrojnych na zachodzie polscy pancerniacy używali wielu typów alianckiego uzbrojenia, jednym z nich były czołgi A27M Cromwell. W trakcie walk w latach 1944-45 okazało się, że opancerzenie tych czołgów jest niewystarczające, co próbowano zrekompensować montażem dodatkowych ogniw gąsienic (mimo kategorycznego zakazu gen. Montgomery`ego).

    Gąsienice dospawano na przedniej części kadłuba, a także na przodzie i bokach wież, co w uratowało życie niejednej załodze.

    W polskich jednostkach stosowano również modyfikację polegającą na usunięciu blokady obrotów silnika Rolls-Royce Meteor, co umożliwiało rozpędzenie maszyny do ok. 80 km/h.


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:29, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:58

    Czołg Ryszarda Lewandowskiego

    Jeden z 12 projektów wozów bojowych znalezionych przez Wargaming na Wojskowej Akademii Technicznej.


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:29, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:58

    Czołgi księcia André Poniatowskiego

    Książę André Poniatowski był Francuzem polskiego pochodzenia. Projektował czołgi na rzecz francuskiej armii w latach `30.

    Poniatowski G1P

    Projekt czołgu średniego.

    Dane:
    Producent: Société d`Études et d`Application Mécanique (SEAM)
    Typ pojazdu: czołg średni
    Trakcja: gąsienicowa
    Załoga: b.d.

    Dane techniczne:
    Silnik:
    Transmisja: mechaniczna
    Poj. zb. paliwa: b.d.
    Pancerz:
    Kadłub: 57 mm (przód), 35 mm (bok-góra), 35+20 mm (bok-dół), 40 mm (tył)
    Wieża: 46 mm (przód, bok, tył)

    Długość:  m
    Szerokość:  m
    Wysokość: b.d.
    Prześwit: b.d.
    Masa: ok. 26.000 kg
    Moc jedn.: ok. 10,76 KM/t
    Nacisk jedn. na grunt.: b.d.

    Osiągi:
    Prędkość: b.d.
    Zasięg: b.d.
    Pokonywanie przeszkód:
    Brody (głęb.): b.d.
    Rowy (szer.): b.d.
    Ściany (wys.): b.d.
    Kąt podjazdu: b.d.

    Historia:
    Prototypy:
    Produkcja: brak
    Egzemplarze: brak

    Konfiguracja

    Wieża
    APX 4

    Uzbrojenie:
    SA 35 kal.47 mm + SA 35 kal.75 mm

    Silnik:
    Hispano-Suiza, 280 KM

    Radiostacja:
    b.d.

    Zawieszenie:
    Poniatowski G1P

    Galeria:

    Źródło:



    SEAM 220 ton


    Projekt czołgu super-ciężkiego.

    W lutym 1940 roku w Société d`Études et d`Application Mécanique (SEAM) zaprezentowano projekt czołgu super-ciężkiego autorstwa polskiego inżyniera: księcia André Poniatowskiego. Był to naprawdę gigantyczny pojazd, kadłub miał mieć szerokość ponad 5 metrów i długość 12 metrów, przy masie sięgającej 220 ton, jako napęd przewidziano dwa silniki Hispano o mocy 925 KM każdy, z transmisją benzynowo-elektryczną (znaną z czołgu FCM F1). Projekt próbowano zareklamować tym, że stosunek wymiarów kadłuba ułatwiał sterowanie maszyną. Do transportu pojazd miał być dzielony na 2 części wzdłuż kadłuba. 20 kwietnia 1940 roku francuskie Ministerstwo Obrony odrzuciło projekt.


    Dane:

    Producent: Société d`Études et d`Application Mécanique (SEAM)
    Typ pojazdu: czołg super-ciężki
    Trakcja: gąsienicowa
    Załoga: b.d.

    Dane techniczne:
    Silnik: 2x Hispano o mocy 925 KM
    Transmisja: benzynowo-elektryczna
    Poj. zb. paliwa: b.d.
    Pancerz:
    Kadłub: b.d.
    Wieża: b.d.

    Długość: 12,0 m
    Szerokość: ok. 5,0 m
    Wysokość: b.d.
    Prześwit: b.d.
    Masa: ok. 220.000 kg
    Moc jedn.: ok. 8,4 KM/t
    Nacisk jedn. na grunt.: b.d.

    Osiągi:

    Prędkość: b.d.
    Zasięg: b.d.
    Pokonywanie przeszkód:
    Brody (głęb.): b.d.
    Rowy (szer.): b.d.
    Ściany (wys.): b.d.
    Kąt podjazdu: b.d.

    Historia:

    Prototypy: 1940 r.
    Produkcja: brak
    Egzemplarze: brak

    Konfiguracja

    Wieża
    b.d.

    Uzbrojenie:
    b.d.

    Silnik:
    2x Hispano, 925 KM

    Radiostacja:
    b.d.

    Zawieszenie:
    SEAM 220 t

    Źródło:


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:32, w całości zmieniany 1 raz
    Rozkoszniaczek
    Rozkoszniaczek


    Liczba postów : 155
    Join date : 14/02/2024
    Age : 30

    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Rozkoszniaczek Nie Lut 18 2024, 21:59

    Czołgi Stanisława Lema


    Pancernik (Czołg Lema, Czołg "P")

    Koncepcja czołgu superciężkiego.

    W okresie 1940-41 S. Lem pracuje jako spawacz w zakładzie rozbiórki czołgów, gdzie najpewniej dzięki zdobytemu doświadczeniu wpada na pomysł stworzenia czołgu superciężkiego zdolnego przełamać każdy opór. Prawdopodobnie w 1944 roku pisze list przedstawiający szkic tej maszyny do jednego z biur Armii Czerwonej, gdzie pomysł nie zostaje z miejsca odrzucony.

    Ogółem uzbrojeniem miało być najpewniej działo 155 wz. 40 - najnowocześniejsze znane w przedwojennej Polsce lub jego odpowiednik.


    Dane:
    Producent: brak
    Typ pojazdu: czołg superciężki
    Trakcja: gąsienicowa
    Załoga:

    Dane techniczne:

    Silnik: b.d.
    Transmisja: mechaniczna
    Poj. zb. paliwa: b.d.
    Pancerz:
    Kadłub: b.d.
    Wieża: b.d.

    Długość: 10 m
    Szerokość: b.d.
    Wysokość: 4 m
    Prześwit: b.d.
    Masa: ~220.000 kg
    Moc jedn.: b.d.
    Nacisk jedn. na grunt.:b.d.

    Osiągi:

    Prędkość: b.d.
    Zasięg: b.d.

    Pokonywanie przeszkód:
    Brody (głęb.): b.d.
    Rowy (szer.): b.d.
    Ściany (wys.): b.d.
    Kąt podjazdu: b.d.

    Historia:
    Prototypy: brak
    Produkcja: brak
    Egzemplarze: brak

    Konfiguracja

    Wieża:
    Czołg "P"

    Uzbrojenie:
    Armata wz.40 St., kal. 155 mm

    Silnik:
    b.d.

    Radiostacja:
    b.d.

    Zawieszenie:
    Czołg "P"

    Galeria:

    Informacje zdobyte dzięki:
    GrumpyStranger


    Ostatnio zmieniony przez Rozkoszniaczek dnia Pon Lut 19 2024, 15:34, w całości zmieniany 1 raz

    Sponsored content


    Polska broń pancerna - informacje - Page 4 Empty Re: Polska broń pancerna - informacje

    Pisanie by Sponsored content


      Obecny czas to Pon Maj 20 2024, 16:31