SkylinerPL napisał:Dobra, dosyć już tych fejkowych informacji i gdybania... czas na trochę bardziej realistyczne rzeczy:
W 1976 r podjęto decyzję o krajowej modernizacji T-55E
Źródło: SPG (39) 01/2016 dodatek "Z perspektywy lat … Część 3 - Modernizacja T-54/T-55 - Odmiany i warianty eksportowe"
T-55E to oznaczenie T-55 eksportowanych od 1967 r. do
Egiptu, analogiczne jak T-54E. Oficjalnie tak jak w przypadku T-54 państwem sprzedającym było ZSRR, a dostawcami CSRS, PRL oraz ZSRR. Jak było to wspomniane w jednej z publikacji wydanych przez Osprey, odnośnie T-54 i T-55 czołgi dostarczane do państw arabskich z PRLu były lepiej oceniane od tych wyprodukowanych i dostarczonych z ZSRR.
Jest jeszcze T-55E Mark 0/I ale to już egipska modernizacja T-54 i T-55 dostarczanych w latach 1967-1973 w rosyjskie silniki o mocy 580 i 650 KM, w niemiecką reflektor podczerwieni oraz jugosłowiański dalmierz laserowy "Iskra".
Więcej zdjęci HM-45 zawsze na plus.
Kolejną kwestią jest to że Piotr Zbies podawał że HM-45 miał posiadać stabilizację STP-2 Cyklon, a ta pojawiła się już przy T-54B i był gorsza od później stonowanego u mas rodzimego rozwiązania WSK.
SkylinerPL napisał: W 1976 r podjęto decyzję o krajowej modernizacji T-55E (o oznaczeniu zakładowym "M-100").
Część dotyczącą uzbrojenia zlecono WAT oraz Obrum, a projektem włączenia dowódcy czołgu w układ kierowania ogniem powierzono PCO-Warszawa.
Źródło: SPG (39) 01/2016 dodatek "Z perspektywy lat … Część 3 - Modernizacja T-54/T-55 - Odmiany i warianty eksportowe"
To trzeba było by dokładniej sprawdzić, powierzenie tak poważnego zadania dopiero co powstałej firmie.
W 1976 powstało „Przemysłowe Centrum Optyki w budowie”, posiadające status przedsiębiorstwa obronnego, wykonujące zadania związane z obroną i bezpieczeństwem państwa.
Prędzej powierzenie takiego zadania spodziewał bym się powierzeniu WSK "PZL WARSZAWA II" S.A, zważywszy że już w 2016 r. podano informację:
Tricek1 napisał:Nie wiem czy było to omawiane, czy nie, ale warto zamieścić tą informację. Otóż w 1964 r. w PZL Warszawa II S.A. Wytwórni sprzętu komunikacyjnego były prowadzone prace nad pewnym czołgiem, a dokładnie jego wieżą.Niestety nie wiem jaki był to czołg (na razie), ani dlaczego tu, a także w jakim zakresie były te prace. Wielu pomyśli, że snuje bujdy jak kolega Antonowicz, ale myśle, że można by tam co nieco pogrzebać. Dziękuje za zrozumienie.
Jak podawałem wtedy według informacji pozyskanych od firmy:
W WSK "Grochów" rozpoczęto wtedy produkcję systemu stabilizacji lufy działa czołgu T-55 Zapoczątkowało to w Polsce erę produkcji zespołów pomiarów inercjalnych mających wówczas postać giroskopów pomiarowych o dwóch i trzech stopniach swobody z wyjściami elektrycznymi [stabilizacji w dwóch i trzech płaszczyznach sterowanych elektrycznie za pomocą giroskopów - Rev.].
Z tego co pamiętam a o czym informowałem bodaj na forum (lub w PM) prace nad SKO (Merida) ruszyły coś około roku 1974 r. na długo wcześniej niż UW podjął decyzję o modernizacji T-55 do wersji AM. Na stronie wtedy jeszcze WZMS a obecnie Rosomak można było przeczytać że przeprowadzali: "Remont i modernizacje czołgów T-55UM, T-55MR, T-55A, T-55AD, wozów pomocniczych WZT-1, BLG" oraz "w latach 1982-1989 WZM realizował kontrakt zagraniczny na budowę Bazy Remontu Czołgów T-55 w Indiach."
Swoją drogą ciekawe że Kajetanowicz podczas opracowywania artykułu "Prace nad rozwojem sprzętu pancernego w Polsce – przegląd lat 1955-1990" pominął informację o HM-45 i M-100.
Rozkoszniaczek co do twojego domniemanego Ramsesa I, to zalecam zapoznać się z tym T-54A i pracami nad modernizacjami T-54E RO później przemianowaną na Ramsesie II, T-55E Mark 0, T-55E Mark I oraz T-55E Mark II
Nie sądzę by to do PRL zwrócono się z prośbą o opracowanie modernizacji zawieszenia, my jeszcze przy T-34-85 pracowaliśmy nad zastosowaniem zawieszenia hydraulicznego, ale przerwaliśmy je po podjęciu produkcji T-54. Tu raczej amerykanie opierali się o pracę rumuńskie nad TR-77, TR-77-580, TR-580, zdobyte przez swój wywiad lub pozyskane przez Jugosławię.